اقدامات پس از پایان یک مذاکره حرفه ای
اقدامات پس از پایان یک مذاکره حرفه ای
اقدامات پس از پایان یک مذاکره حرفه ای
لطفا فیلم اصول وفنون مذاکره(تکنیک ذهنیت سازی در مذاکرات) در آپارات https://www.aparat.com/v/sWv4T مشاهده فرمایید.
در این مقاله کوتاه شما با تکنیکهای حرفه ای اقدامات پس از پایان یک مذاکره حرفه ای آشنا خواهید شد.انتظار می رود پس از مطالعه این
مقاله با قدرت و حرفه ای و با مدیریت زمان مذاکره را شروع فرمائید. بعنوان یک مدرس مذاکره و رفتارشناس تجربی باید قبل از هر سخن
دیگری به معنی مذاکره بپردازیم.
لطفا مقاله اقدامات پیش از مذاکره را مطالعه فرمایید.
اقدامات پس از پایان یک مذاکره حرفه ای وتعریف
اقدامات پس از پایان یک مذاکره حرفه ای به روایت مازیارمیر این است که مذاکره چند بعدی است که بر اساس گفتگو میاین دو یا چند نفر و یا
گروه و یا شرکت برای رسیدن به محیط تفاهم و یا نقطه درک مشترک و رسیدن به سود و یا رفع اختلاف و یا نقطه اشتراک اطلاق می گردد.
اما مذاکره یا (Negotiation) به روایت محققین غربی :
گفتگویی میان دو یا چند فرد یا گروه است که با هدف دستیابی به یک درک مشترک، رفع نقاط اختلاف، یا رسیدن به منفعتی در نتیجهٔ آن گفتگو،
ایجاد توافق در خصوص دورههای اقدام، چانه زنی برای منفعت گروهی یا جمعی، یا حصول نتیجهای رضایت بخش برای منفعت تمامی افراد یا
گروههای درگیر در فرایند مذاکره، انجام میشود.
مذاکره فرایندی است که در آن هر طرف درگیر در مذاکرات میکوشد تا منفعتی برای خودش در پایان مذاکرات بدست آورد. مذاکره با هدف
دستیابی به مصالحه انجام میشود. مذاکره در تجارت، سازمانهای غیرانتفاعی، ادارات دولتی، رویههای قضائی و میان ملتها و در شرایطی
از زندگی فردی مانند ازدواج، طلاق، بچه دار شدن و یا زندگی روزمره اتفاق میافتد. مطالعه این موضوع “نظریه مذاکره” نامیده میشود. مذاکره
کنندگان حرفهای اغلب در این زمینه تخصص دارند مانند مذاکره کنندگان اتحادیهای، مذاکره کنندگان تملکهای اهرمی، مذاکره کنندگان صلح،
مذاکره کنندگان مخاصمات، یا هر کس دیگری که تحت عناوینی مانند دیپلماسی، قانونگذار یا کارگزار کار میکند.
لطفا مقاله مذاکره ترفندها و تکنیکهای پیدا و پنهان را مطالعه فرمایید.
اقدامات پس از پایان یک مذاکره حرفه ای
۱ – تعیین و تعریف هدف از مذاکره و تحریر برنامه های کاری لازم
۲– شناسایی حیطه های کار مذاکره
۳– تعیین ترکیب اعضای هیئت مذاکره کننده و مشخص نمودن رهبر یا رئیس آن
۴– تعیین حدود و اختیارات و مسئولیت های رئیس هیئت و سایر اعضای آن
۵– شناسایی وضعیت طرف مقابل از جمله نقاط ضعف ها، نقاط قوت، امکانات، جهت کسب توانمندی بیشتر در مذاکره
۶– بررسی دقیق وضعیت خود در شرایط موجود
۷– تهیه اسناد و مدارک مثبته و مربوط با موضوعات بحث در مذاکره
شناسایی اهداف :
اولین قدم برای برنامه ریزی هر نوع مذاکره این است که اهداف خود را مشخص کنید . از مذاکره به دنبال چه نتیجه ای هستید؟ تنها پس از پاسخ
دادن به این سؤال اساسی می توانید برای دست یافتن به اهداف خود در جلسه مذاکره برنامه ریزی کنید .
نیاز برای برنامه ریزی : اساس هر فرآیندی نیاز برای برنامه ریزی تجاری، برای موفقیت آن حیاتی است . اهداف بایستی برای تمام جنبه های
مذاکره تنظیم شوند این بخش حیاتی، برنامه ریزی است که بیشتر موفقیت به آن بستگی دارد .
لطفا مقاله آموزش ارائه مذاکره و زبان بدن را مطالعه فرمایید.
اهداف بایستی تا جای ممکن واقعی باشند برنامه کار مورد نیاز است که بر مبنای تاکتیکی برای افزایش هر میزان و اثرات آنها بر ملاحظات تجاری
و روان شناسی است . عکس العمل طرف دیگر باید به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد و پاسخ های ممکن آماده گردد . هر آیتم باید زمان بندی
شود و مشارکت طرف دیگر در نظر گرفته شود بسیاری از مذاکرات با شکست روبرو می شوند زیرا افراد وقت شون به پایان می رسد . مدیریت
ضعیف زمانی می تواند منجر به سوء تفاهمات و شکست برای حل جزئیات شود .
لطفا مقاله زبان بدن در مذاکره را مطالعه فرمایید.
برنامه ریزی مستلزم زمان ، منابع مناسب است مذاکره کننده حرف های اولیه را آماده خواهد کرد . این وظیفه مشکلی است برای مذاکره
کنندگان بی تجربه برای درک مکتوب این حرف ها و تمرین کردن و بازگویی آن ممکن است ضروری بر نظر نرسد . یک دیالوگ مردد و لرزان ،امتیاز
و اعتماد به نفس را به طرف مقابل می دهد . حرف های اولیه حیاتی است . (Ashcroft , 2004 , 230 )
لطفا مقاله نکاتی پیرامون مذاکره حرفه ای را مطالعه فرمایید.
اقدامات پس از پایان یک مذاکره حرفه ای همیشه یک مذاکره کننده حرفه ای و ماهر چک لیستی از تمام اهداف خود تهیه می کند و سپس آن
را جهت مقایسه نتایج جلسه با نتایج پیش بینی شده مورد استفاده قرار می دهد . در این صورت هر گونه تغییری در طرح اصلی بر اساس تصمیم
گیری آگاهانه انجام می پذیرد و هدف از آن اخذ امتیازاتی از طرف مقابل است. مذاکره کنندگان با تجربه به ندرت بدون برنامه ریزی سخن میگویند
و اغلب آنها جزئیات طرح ها و موضوعات بحث را به طور کامل یادداشت می کنند.
قبل از مذاکره فهرستی از تمام اهداف خود تهیه و آنها را به ترتیب اولویت باید مرتب کرد . سپس در مواردی که برای انجام مذاکره چندان ضروری
به نظر نمی رسند را مشخص و بعد به هنگام مصالحه ما می دانیم که در رابطه با کدام یک از اهداف فهرست شده می توانیم امتیاز بدهیم .
اقدامات پس از پایان یک مذاکره حرفه ای
مازیار میر مشاور و تحلیلگر